løb

Løbetræning kan starte i de små

Mange mennesker har en eller anden ide om, at de ved løbetræning hurtigt skal kunne løbe for eksempel 10 kilometer. Det er dog fuldstændig urealistisk. Ens krop skal vænne sig til, hvordan den skal løbe. Det er trods alt en hård disciplin, så der er ikke noget at sige til, hvis det er hårdt i starten. Sådan er alle startet. Selv de rigtig dygtige atleter har måtte starte i de helt små og måske kun løbe 1 minut ad gangen. Det er derfor rigtig vigtigt, at man husker sig selv på, at det er helt i orden, at man måske ikke klare de første 5 kilometer på eksempelvis tredive minutter. Det skal nok komme, hvis man bare så småt vænner sin krop til det. Lige pludselig kan du garanteret løbe meget længere, end du selv havde forventet efter den første løbetræning. Det plejer gerne at komme lige så langsomt til en, så man slet ikke opdager det.

Du skal derfor bare lære at give dig og din krop tid til at kunne overskue løbeturene. Du skal vogte dig med tålmodighed, når det kommer til denne sportsgren. Men det bliver rigtig fedt, når du begynder at kunne mærke forbedringer.

Køb et løbebånd og kom godt fra start. Se de bedste her.

Gør løbetræning til noget socialt

Hvis du synes, at det kan være en smule kedeligt med løbetræning, så kunne du eventuelt begynde at gøre til noget socialt. Måske har du nogle venner, veninder eller familie, som kunne have lyst til at dyrke noget løb med dig. Så kunne I måske hjælpe hinanden lidt i gang og gøre det til en fælles ting eksempelvis at skulle nå de 10 kilometer. Så kan I lave en lille konkurrence ud af det. Men hvis I starter på nogenlunde samme niveau, så skulle det ikke være et problem at kunne nå det på samme tid. Det kan være utrolig hyggeligt, så det kunne da være en fin ting at overveje. I behøver jo ikke at blive de nye løbemestre, men det er en fin måde også at huske at mødes på.

Hav det rigtige udstyr til din løbetræning

Man kan måske glemme det lidt, men det er faktisk rigtig vigtigt, at man lige husker at have det rigtige udstyr, hvis løbetræning skal være både sjovt og godt for dig. Så du skal nok lige begynde at tænke over, hvad du har brug for til din løbetræning. Men det siger måske sig selv, at det aller vigtigste selvfølgelig er, at dine løbesko er i orden. Det kan blive rigtig surt at skulle løbe, hvis skoene ikke sidder som de skal. Så kan du godt få nogle smerter i fødderne, som bestemt ikke er sjove at skulle gå rundt med. Så du bør i den grad bruge de penge der skal til for at få et par sko, der er værd at løbe i. Det kan godt blive en smule dyrt, men hvis du prøver at løbe bare en enkelt tur i dårlige sko, så finder du af, hvor vigtigt det er.

Læs flere indlæg af forfatteren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *